Claes Revisie deelt onderhoudstips
Met vijftig jaar ervaring in het onderhoud van dieselmotoren en de bijhorende
injectiepompen voor de brandstof weet Claes dat goede brandstofkwaliteit
cruciaal is voor de correcte werking van installaties. Jos Knapen van het bedrijf: “Het is belangrijk om jaarlijks het brandstofsysteem en de filters te vervangen. We merken wel een toenemende bewustwording.”
Claes reviseert dieselmotoren en injectiepompen voor industrie, landbouw en scheepvaart en voornamelijk voor klanten in de Benelux en via onderhoudscontacten. Het bedrijf heeft een eigen Bosch- en Delphi-Diesel-service en reviseert lijn- en roterende pompen binnenshuis. Net als de bijhorende verstuivers die vervolgens op de Bosch EPS 205 worden getest en afgesteld.
Als partner in het Diesel-Büchli-netwerk kan het beroep doen op een grote voorraad ruilpompen en -verstuivers als reparatie niet mogelijk is. “Bij Bosch lijnpompen demonteren we in eerste instantie de pomp”, legt sales manager Jos Knapen uit. “Dan kijken we naar slijtage of schade aan de pomp. Op basis daarvan bepalen we welke onderdelen vervangen moeten worden. Dat kan zijn de perskleppen, de plungers, de dichtingen, de lagers enzovoort. Na behandeling wordt de pomp getest en afgesteld.”
Hij vervolgt: “Bij rotatieve pompen gebeurt dat op identieke wijze alleen vindt testen plaats op onze Hartridge AVM2-bank. De PLD pompen en Unit Injectorpompen worden elektronisch getest op de Rabotti-bank. Hier vervangen we elke keer standaard dichtingen, veren en rollers net als dat we standaard de Common-railpompen in ruil vervangen.”
Dat laatste verwijst naar een gemeenschappelijke leiding in de dieselmotor die de brandstof onder een hoge druk (tot 2500 bar in een dieselmotor en 500 bar bij benzinemotoren) constant naar alle injectoren aanvoert.
Hogedrukpompen
De hogedrukpompen van 1000 bar die het bedrijf sinds kort onderhoudt, komen voor in de landbouw, de scheepvaart, de industrie en bij industriële machines. Jos Knapen: “Dergelijke pompen verminderen de roetuitstoot omdat ze ervoor zorgen dat de verneveling in de cilinderwanden van het motorblok nog miniemer is. Voor een goede werking moet de kwaliteit van de brandstof wel heel goed zijn. De pomptoleranties luisteren nauw en we adviseren in ieder geval preventief onderhoud voor filtratie en filters. Zet daarom waterscheiders in, luidt ons advies.”
Ook voor dat preventief onderhoud staat de industrie steeds meer open.
Levensduurverlengend onderhoud
Knapen: “En hoewel de werkuren voor onderhoud niet gering zijn, helpt tijdig onderhoud van pompen en motoren de levensduur te verlengen en onverwachte downtime te voorkomen.”
Een onderhoud bestaat altijd uit een oliewissel, het vervangen van filters, kleppen regelen, spanning batterij/zuurtegraad nameten, spanning, een controle van de V-riem, PH-waarde opmeten van de koelvloeistof, elektronische controle (uitlezen) en visuele controle. “Wanneer en om de hoeveel draaiuren een onderhoud moet gebeuren, verschilt van motor tot motor en natuurlijk van het aantal draaiuren. Het gebeurt steeds aan de hand van de gegevens van de fabrikant aangevuld met onze eigen know how.”
Hij vervolgt: “Elke motor wordt voor aflevering uitgebreid getest op onze state-of-the-art proefbanken op temperatuur, vermogen, oliedruk en temperatuur bij verschillende toerentallen.”
Alle pompen voor uitlevering getest. De rotatieve de Hartridge
AVM2- bank en de PLD pompen en Unit Injectorpompen worden
elektronisch getest op de Rabotti-bank.
Brandstofkwaliteit
Claes Revisie signaleert dat veel pompen goed bestand zijn tegen schonere brandstoffen, zoals biodiesel. Knapen: “Waar we vroeger uitzettende dichtingen zagen, gebeurt dat nauwelijks nog.” Omdat dieselmotoren in de industrie vaak intensief worden gebruikt, is de brandstofkwaliteit van cruciaal belang om slijtage te beperken. “We komen regelmatig minderwaardige of slechte brandstof tegen en die vernielt de brandstofpompen en verstuivers. Soms voegen gebruikers ook nog andere producten aan de brandstof toe. Daardoor zet zich dikwijls een bruine smurrie af op delen binnenin de brandstofpompen en verstuivers. Als je de motor laat werken op een goede brandstof, zijn toevoegingen helemaal niet nodig. “
‘Regelmatige inspectie van motor en pomp voorkomt problemen en dan signaleer je ook lekken op tijd’
Maar ook het regelmatig vervangen van de filters raden ze ten zeerste aan. “Vervang jaarlijks het brandstofsysteem, zoals de voor-en hoofd filters”, raadt Knapen aan. “Naast goede brandstof moet ook de filtratie naar behoren werken. Dus ook hier de raad: tijdige en kwalitatieve filtervervanging om goed te zuiveren en dat minimaal een keer per jaar. De schade die anders ontstaat, varieert van pompen die vastlopen of verstuivernaalden die vastzitten. Als gevolg trekt de motor niet meer, sputtert hij en verliest vermogen. In het ergste geval zie je er ook nog rook uitkomen.”
Maar controleer zowel pomp als motor ook regelmatig op lekken. Knapen: “We zien vaak dat klanten brandstof- of olielekken te laat melden. Dat terwijl het euvel meestal verholpen kan worden door de dichtingen te vervangen. En als de brandstofpomp niet goed werkt, zal de motor ook niet zijn debiet halen.”
Opslagtanks
En dan nog een aandachtspuntje: de brandstofopslagtanks. “Controleer die ook regelmatig en zorg dat er geen water in komt. Water en bacteriën kunnen problemen geven met de diesel in opslagtanks”, zegt Knapen. “Dat komt dikwijls door condensatie. Maar filters brengen hier uitkomst. Controleer de opslagtanks ook regelmatig op bacterievorming, algen enzovoort… Ook dit beïnvloedt de brandstofkwaliteit negatief en men besteedt vaak niet genoeg aandacht aan dit soort randzaken. Vraag je brandstofleverancier regelmatig een staal te nemen zodat zij de kwaliteit veilig kunnen stellen. Door vervuilde brandstof vermindert de viscositeit van de brandstof en zodoende ook de smering van de dieselpomp.